Tietosuojan mystery shopping

Enemmän kuin tietosuojaa koskeva vaikutustenarviointi.

Tietosuojan mystery shopping – palvelu ei ole perinteinen auditointi tai vaikutusten arviointi. Pyrimme simuloimaan ja arvioimaan todellisia tilanteita, joissa organisaatiosi toteuttaa GDPR:n asettamia tietosuojavaatimuksia käyttäjäystävällisellä tavalla. Käyttäjäystävällinen tietosuoja mahdollistaa luottamuksen rakentamisen ja liiketoiminnan lisäarvon luomisen, tietosuojan oikeaoppisella toteutuksella.

Arvioimme organisaatiosi kykyä toteuttaa tietosuojaperiaatteita, rekisteröityjen oikeuksia sekä GDPR:n vaatimuksia. Palvelu sisältää myös stressitestauksen, esimerkiksi tietovuototilanteen simulaationa. Tämän lisäksi arvioimme tietosuojan vaikutusta asiakkaasi käyttäjäkokemukseen.

Palvelun lopputuloksena pyrimme tunnistamaan kehityskohteita, vahvistamaan heikkouksia ja monistamaan hyväksi todettuja toimintatapoja.

Tietosuojan mystery shopping | Sisältö ja avainominaisuudet

Privaonin tietosuojan Mystery Shopping -palvelu on erityisesti tiettyihin tietosuojaviestinnän osa-alueisiin ja käyttäjäkokemukseen kohdistuva, asiakkaalle räätälöity arviointi.

Mystery shopping –palvelu koostuu esimerkiksi seuraavista aiheista:

  • tietojen käsittelyn ymmärrettävyys
  • tietosuojaprosessien vaikutus käyttäjäkokemukseen
  • rekisteröityjen oikeuksien toteuttaminen
  • asiakkaiden tietopyynnöt
  • tietosuojapreferenssien muutokset (esim. suostumuksen peruuttaminen)
  • asiakasvalitukset
  • tietojen siirtopyynnöt
  • tietosuoja- ja tietoturvaloukkaukset
  • tietosuojaviranomaisten pyynnöt

Tietosuojan mystery shopping | Toteutus

Privaonin kokeneet tietosuoja-asiantuntijat suunnittelevat asiakkaan kanssa arvioinnin kohteet, toteutustavat ja keskeiset tietosuojan mittarit.

Tyypillisesti palvelu sisältää seuraavat osiot:

  1. asiantuntia-arviointi: tietosuojan nykytila-arviointi
    • tietosuojaprosessien ja -toimintamallien arviointi
    • tietosuojaosaamisen ja -tietoisuuden arviointi
    • viestinnän vaatimustenmukaisuuden arviointi
  2. asiakasarviointi: tietosuojan asiakaskokemusarviointi
    • fyysisten elementtien, kuten verkkosivun, alustan tai verkkokaupan arviointi
    • asiakkaalta vaadittavien toimenpiteiden arviointi
    • henkilöstön toimenpiteiden arviointi
  3. loppuraportin suosituksilla
  4. korjaustoimenpiteet

Tietosuojan mystery shopping | Hyödyt

Toisin kuin perinteisemmät auditoinnit ja vaikutustenarvioinnit, tietosuojan mystery shopping –palvelu tuo organisaatiollesi seuraavia hyötyjä:

  • käyttäjäkokemukseen vaikuttavien tekijöiden tunnistaminen
  • käyttäjäkokemuksen parantaminen
  • toimintamallien ja prosessien parantaminen
  • kyky toimia tehokkaasti erilaisissa stressitilanteissa, kuten tietovuodon sattuessa
  • yhdistettynä tietosuojakoulutukseen edistää koko organisaation tietosuojatietoisuutta

Oikein toteutettuna tietosuoja on kilpailuetu!

 

Ota yhteyttä, ja arvioimme teille soveltuvimman palvelukokonaisuuden.

Tutustu Privaonin muihin liiketoimintalähtöisiin tietosuojapalveluihin